Velkommen til Roskilde Katedralskole

Helt almindelig nervøs?

Du er ikke den eneste, der er spændt den første dag på gymnasiet. Men vi gør rigtig meget for, at du skal få en god studiestart. De to første dage er introdage, dvs. det kun er 1.g, guider og ansatte, der er tilstede. Den almindelige undervisning starter på din tredje dag, hvor også 2.g og 3.g møder ind. Du kan læse meget mere i det materiale, vi sender hjem til dig i slutningen af juni.

Uddannede guider og et nøje planlagt introforløb

Hver grundforløbsklasse har fire guider fra 2.g. Guiderne er uddannet af vores tre introkoordinatorer: Kasper, Sisse (lærere) og Sidsel (projektleder for sociale aktiviteter). Guiderne hjælper klassen med at blive rystet godt sammen. De giver gode råd og svarer på alle dine spørgsmål.

Lærerne introducerer dig til gymnasiets fag og metoder og hjælper dig med, hvordan du bedst planlægger din tid, læser lektier, tager noter osv.

Glæd dig

Du tager hul på et gymnasieforløb, som formentlig bliver både sjovt, overraskende, kaotisk, overvældende, kedeligt, spændende og alt muligt andet. Det finder du ud af. Lige nu kan du bare glæde dig. Til at få nye venner. Til masser af faglige og sociale oplevelser. Til studieture, fester og spændende diskussioner. Til livet på Katten.

Følg med på Facebook og Instagram - og find masser af nyttig info nedenfor og rundt på hjemmesiden.

Vi har brug for dit samtykke

I forbindelse med din optagelse og skolegang på RKS, behandler vi dine personoplysninger. Derudover skal du umiddelbart efter din opstart på RKS besvare tre spørgsmål i en samtykkeerklæring. Det skyldes, at der er nogle personoplysninger om dig, som vi kun må behandle, hvis du giver os tilladelse (samtykke).

En god og tryg start

Velkomsthæfte

I slutningen af juni sender vi med fysisk post en hilsen til dig med bl.a. klasseliste og velkomsthæfte. Her kan du læse årets velkomshæfte.

Velkomsthæfte 2023-24 (pdf)

Guideholdet 2023-24

Denne flok 2.g'ere udgør årets guideteam, og de er topklar til at tage godt imod dig og dine klassekammerater. Husk, at du også efter introforløbet altid kan tage fat i dine guider.

Gymnasiet starter med et kram

Vi mener det bogstaveligt, når vi siger, vi tager varmt imod dig.

Værd at vide