Team Danmark & eliteidræt

RKS er officiel Team Danmark-uddannelsespartner. Vi giver dig de bedste muligheder for at dyrke idræt på højt niveau, samtidig med at du går på gymnasiet.

Hvordan bliver du Team Danmark- og eliteidrætselev på RKS?

• Team Danmark-elev: Når du dyrker idræt på højt niveau kan du blive godkendt som Team Danmark-elev, hvis du opfylder dit forbunds og Team Danmarks kriterier for godkendelse. Læs mere om godkendelse, krav og ansøgningsfrist på Team Danmarks hjemmeside. Med en godkendelse kan du søge med forrang, når du søger om optagelse på gymnasiet. Husk at vedhæfte godkendelsen som bilag til din ansøgning på optagelse.dk.

• Eliteidrætselev med sportslig godkendelse fra kommunen: Du kan blive eliteidrætselev på RKS, hvis du har en sportslig godkendelse fra Roskilde Kommune eller andre kommuner. Du kan kontakte Steen Houman fra Roskilde Kommune på 46 31 40 34 eller steenhou@roskilde.dk om sportslig godkendelse. Med en godkendelse kan du søge med forrang, når du søger om optagelse på gymnasiet. Husk at vedhæfte godkendelsen som bilag til din ansøgning på optagelse.dk.

• Eliteidrætselev med sportslig anbefaling fra træner: Selvom du ikke opfylder Team Danmark-kriterierne eller dyrker din sportsgren i en af kommunens prioriterede idrætsgrene, kan du blive eliteidrætselev, hvis du dyrker din idræt på meget højt niveau. Tag fat i vores eliteidrætskoordinator Søren Ellehammer på rksej@rks-gym.dk og hør nærmere.

Morgentræning for alle eliteidrætsudøvere

Du er garanteret tid til morgentræning på udvalgte dage, hvis du vælger en af vores eliteidrætsstudieretninger:

• Samfundsfag A, Engelsk A
  • Biologi A, Kemi B

Vi har et godt samarbejde med de lokale foreninger og klubber om at få hverdagen til at hænge sammen.

Lækre faciliteter og fleksibelt gymnasieforløb

Som Team Danmark- og eliteidrætselev på Roskilde Katedralskole får du:

• adgang til styrketræningsfaciliteter og gode faciliteter både inde og ude
  • mulighed for morgentræning
  • fleksibilitet i forhold til konkurrencer og træningslejre
  • mulighed for ekstra undervisning ved fravær i forbindelse med Team Danmark-aktiviteter
  • mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af eksamen.
  • mulighed for at lære andre eliteidrætselever at kende
  • undervisning i lifeskills
  • en erfaren Team Danmark-koordinator, der bakker op, og mulighed for mentorsamtaler.

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte eliteidrætsmentor Søren (rksej@rks-gym.dk) eller vicerektor Thomas (rktus@rks-gym.dk).

På RKS sikrer vi et samarbejde, hvor vi sørger for fleksible rammer, råd og vejledning, og du lever op til kravene for uddannelsen, som de er beskrevet i skolens studie- og ordensregler

Sådan gør vi på RKS

Retningslinjer for Team Danmark- og eliteidrætsordningen

Mød to Team Danmark-elever

Mentorordning og spørgsmål

Som eliteidrætselev får du samtaler med vores mentor Søren Ellehammer. Ham er du velkommen til at kontakte på rksej@rks-gym.dk. Du kan også kontakte Thomas Stilling på rktus@rks-gym.dk.

"Skolen viser fleksibilitet. Det hjælper at vide, at der bliver taget hensyn til mig i hverdagen, for jeg træner rigtig meget og skal til februar være væk pga. en træningscamp i Portugal. Så er det en støtte, fx at kunne få udskudt afleveringer."

Louie

2.b, surfer