Klima på Katten

På RKS arbejder vi med FN's 17 verdensmål i undervisningen. Vi stiller særligt skarpt på de mål, der handler om, hvordan vi hjælper hinanden til at få en grønnere verden.

Grøn vision

Vores grønne vision er:

Roskilde Katedralskole har som mål, at bæredygtighed og grøn omstilling er en integreret og naturlig del af elevernes almene dannelse og skolens drift. Vi præsenterer eleverne for viden og problemstillinger, der ruster dem til at kunne træffe det kvalificerede valg og deltage aktivt i den grønne omstilling på både lokalt, nationalt og globalt niveau. I fællesskab arbejder vi for at sætte det mindst mulige klimaaftryk i hverdagen.

På Roskilde Katedralskole er vi også med i Gymnasieskolernes Klimaalliance, som er et læringsnetværk for bæredygtighed, klima og grøn omstilling.

Har du en grøn idé? Så tag fat i Sidsel (SNA).

Studieretning med ekstra fokus på innovation og bæredygtighed

Er du interesseret i innovation, bæredygtighed og grøn omstilling i lokal og global kontekst? Vil du gerne være med til at forme fremtidens bæredygtige samfund? Så har vi en studieretning lige for dig.

Grønne projekter med internationale venner

I samarbejde med vores venskabsgymnasium i Berlin får tyskelever mulighed for at arbejde med bæredygtige projekter for bl.a. Roskilde Festival og tyske organisationer.

Undervisning og virksomhedssamarbejde om bæredygtige løsninger

Du vil løbende møde bæredygtighed som tema i undervisningen - også i samspil med lokale virksomheder. Fx har elever i design og arkitektur arbejdet med ARGO om, hvordan vi holder brugte genstande i cirkulation i længere tid.

Aktivt Miljøråd

Miljørødderne på RKS bidrager på forskellig vis for at understøtte skolens grønne profil og indføre bæredygtige tiltag. Udvalget har fx taget initiativ til en plantevæg, genanvendelige drikkedunke og en bogbyttereol.
Det er også Miljørødderne, der hvert år i november står i spidsen for 'Fem Fede Dage', hvor aktiviteter som tøjbytte, slukket lys og vegetarisk uge sætter skub i dialogen om, hvad vi hver især kan gøre.

Grøn transport

På studierejser og ekskursioner vælger vi som udgangspunkt bus eller tog som transportform. Dog rejser vi med fly ved udvekslingsrejser med gymnasier langt fra Danmark.