Hilsen fra vores internationale klasse i USA

Vores internationale klasse 3.f er i USA, hvor de besøger vores venskabsgymnasium i Burlington og oplever Chicago og Wachington D.C.

Rejsebeskrivelse af Emma Glitten, 3.f

Vi fra 3.f er afsted til USA og har indtil videre været i Chicago og Burlington, og nu er vi på vej til Washington DC.

Vores rejse begyndte hårdt pga. forsinkelse ved afgangen i København med en løbetur igennem Zürich lufthavn for at nå vores fly ved mellemlandingen, men vi endte med at skulle vente til det næste fly. I de to dage i Chicago oplevede vi lidt af hvert slags vejr med regn første dag, da vi skulle på arkitektur-bådtur på Chicago River, udforske byen på egen hånd og shoppe inden en fællesmiddag i klassen. Dag to kom solen frem, og her var vi på Chicagos Museum of Contemporary Art.

Rejsen til Burlington Wisconsin og Roskilde Katedralskoles venskabsgymnasium startede med en bustur i en amerikansk skolebus, og vi blev hentet af vores host-familier på deres skole.

De næste fire dage var vi både med i highschool og på tur til byen Madison, som er staten Wisconsins hovedstad. Her så vi byen med universitetsområdet og The Capital (rådhuset), og der var selvfølgelig også tid til at shoppe. Om aftenen samme dag var vi til amerikansk football, hvor de lokale helte fra Burlington Demonds spillede mod et highschool-hold fra Lake Geneva. Her var både nationalmelodi, liveband, tamburkorps, cheerleaders og gult tema. Lørdag havde vi en dag uden fast program, hvor vi lavede meget forskelligt med vores host-familier. Nogle var ude og prøve at skyde lerduer, én til homecoming og andre udforskede lokalområdet.

Sidste dag med vores amerikanere afsluttede med et fællesfoto på deres amerikanske fodboldbane og hygge hos én af dem.

Sidste etape er Washington DC, hvor vi nu er på vej. Her skal vi se Det hvide hus, besøge Kongressen og den danske ambassade, Arlington-kirkegården, George Town og på museum. Vi startede tidligt på skolen. Her fik vi sagt farvel til vores host-familier og tog skolebussen til Chicagos lufthavn.

Dagene med amerikanerne har givet os en fantastisk og sjov oplevelse af, hvordan det er at være en elev i USA, og hvilke kulturforskelle vi har.

01.10.2024