RKS vinder for b(l)æredygtige løsninger

2.g'ere og 3.g'ere hev 25.000 kr. hjem for innovative løsninger til COCONF23

Fem grupper fra RKS blev nomineret til årets COCONF, der er afslutningen på et innovationsforløb med tusindvis af deltagere, som på tværs af brancher og fagligheder finder på konkrete løsninger på samfundsproblemer. To af grupperne kom hjem med hhv. en 2. plads og 15.000 kr. samt en 3. plads og 10.000 kr.

Megasejt!

Frederikke, Axel, Jasmin og Aida fra 3.i var i den gruppe, der vandt den flotte 2. plads for mest såkaldt b(l)æredygtige løsning. I psykologi har holdet arbejdet med en udfordring stillet af Roskilde Uddannelsesnetværk, der efterspørger løsninger til at afhjælpe mistrivsel blandt elever og studerende gennem deltagelse i nye fællesskaber.

Eirenes Æske imponerede dommerne

Løsningsforslaget er en æske, som gruppen kalder Eirenes æske. Æsken er tænkt som et dialogværktøj til en klassens time. Man skriver anonymt en problematik på et stykke papir og lægger alle papirer i æsken. I den efterfølgende samtale – der er styret 100% af eleverne – trækker man så problematikkerne op ad æsken og drøfter dem i plenum. Æskens navn referer til den græske gud Eirene, der er lykkens og fredens gudinde.

”Vores skoleprojekt blev pludselig meget virkeligt, da vi stod på scenen og holdt vores 3 minutters pitch foran så mange mennesker, der kommer fra alle mulige steder. Vi fik ros for at have lave en enkel løsning, der er let at føre ud i livet. Vi havde også selv testet løsningen i vores klasse, hvor det fungerede godt. Efterfølgende kom repræsentanter fra Roskildes Uddannelsesnetværk hen til os og sagde, at de gerne vil tale videre med os”, fortæller Jasmin fra 3.i.

Løsninger til virkeligheden i forskellige fag

På 3. pladsen kom Oskar, Mads, Anton, Atuf og Nicolaj fra 2.p, der i samfundsfag har arbejdet med, hvordan man kan klæde unge på til at træffe uddannelsesvalg ud fra egen motivation og egne drømme. Opgaven var stillet af bl.a. Roskilde Kommune.

Elever i design og arkitektur har arbejdet med en udfordring stillet af ARGO, der har ønsket ideer til, hvordan man holde flere genstande i cirkulation i længere tid ved at gøre borgerne opmærksomme på, at deres affald kan være en værdifuld ressource for andre, som skal behandles med respekt og passes på i perioden mellem beslutning om udskiftning og aflevering på genbrugspladsen.

Læs mere om COCONF.

27.11.2023