Intensiv sangskrivning i Portugal

MusiCreator-eleverne har været på sangskrivningskursus med MGK Sjælland og Kulturskolen Roskilde.

På et lille hyggeligt hotel i Lissabon har Katedralskolens 23 MusiCreator-elever netop tilbragt fem intensive dage med sangskrivning.

Konceptet for kurset er enkelt: Skriv en sang. Hver dag. På baggrund af et benspænd.

Nærmere bestemt stillede underviser Anders Ørsager fra MGK Sjælland hver morgen dagens opgave, fx at skrive en ny sang til Højskolesangbogen eller at skrive en sang inspireret af et tempo, et brudstykke eller en form i et 2023-hit. Sidst på eftermiddagen afleverede eleverne gruppevis en indspillet udgave af dagens nummer. Efter aftensmaden mødtes alle til fælles lytning og feedback.

Grænser brydes i det tætte samarbejde

Amanda og Frederikke fra 3.i havde høje forventninger, for de var også med på sangskrivningskurset sidste år. Men alle forventninger blev indfriet. Igen var det en fantastisk tur pga. fordybelsen og fællesskabet omkring det at skabe musik. Når man på så kort tid skal skrive og producere sange i små gruppekonstellationer, bliver rummet for samarbejde intimt og ærligt. Sårbart og udviklende.

Og når gruppen mødtes til aftengennemgangen, var det med stor spænding. Både fordi det var fedt at høre resultaterne af de kreative processer – og at høre, hvad de andre synes om det, man selv havde været med til at skrive.

Nu er eleverne vel hjemme i Danmark igen. Og det er tid at vælge ud, hvilke af de mange fine numre, de vil arbejde videre med.

Se stemningsvideo på Instagram.

18.01.2024