Grønne projekter med tyske venner

Roskilde Festival og DAC er inddraget i bæredygtighedsprojekter mellem tyskelever i 2.g og elever fra vores venskabsgymnasium i Berlin

Tyskelever fra 2.g, der i foråret var på EU-betalt udveksling i Berlin, har netop været værter for de tyske elever.

Sammen har de samarbejdet om forskellige bæredygtige projekter, bl.a. sammen med Roskilde Festival, hvor de gav ideer til, hvordan man kan minimere antallet af billige telte, der hvert år bliver efterladt på festivalen.

Med værkstedet Oder / Uno fik eleverne arbejdet med upcycling-muligheder, og på DAC - Dansk Arkitektur Center i København – brainstormede eleverne på grønne byprojekter

En rigtig god uge, fortæller Camille og Anna fra 2.r.

De indrømmer, at det er sjovere at være gæst i Berlin end vært herhjemme, hvor man selv skal have styr på alle detaljerne – men netop det at prøve uvante situationer sammen gør, at også de danske elever imellem er kommet meget tættere på hinanden. Godt hjulpet på vej af hyggelige sociale aktiviteter med tyskerne som karaoke, fællesspisning og gemmeleg på skolen, sightseeing i Roskilde og kajaktur rundt i Københavns kanaler.

Siden RKS i 2022 blev akkrediteret som Erasmus+ skole har vi haft mulighed for at sende elever på EU-finansierede udvekslinger. Lige nu har vi fx et hold franskelever på tur i Normandiet, og planen er at sende endnu et hold tyskelever til Berlin til foråret.

Fra Camille og Anna lyder en klar opfordring til andre elever om at gribe muligheden for en ekstra EU-betalt udvekslingstur, når den byder sig.

25.09.2024