Flotte ord til Claus Nillers 25 års-jubilæum

Fine taler, rørende musikindslag og videohilsner fra tidligere elever gik lige i hjertet på Claus, da han blev fejret for sine 25 år som rektor på RKS.

"Da jeg startede min politiske karriere, var der en form for uddannelsesborgmester i byen, og det var dig", sagde borgmester Tomas Breddam med reference til Claus' indflydelse i Roskildes mange forskellige netværk. Og det fik smilet frem på Claus' ansigt, da 25 års-jubilaren den 26. september blev fejret med en reception.

Blandt smukke musikalske indslag fra lærere, elever og Claus' datter Josefine kom også flotte ord fra skolens bestyrelsesformand Sune Lægaard; tidl. direktør for Roskilde Festival Henrik Rasmussen; vicerektor Thomas Stilling og Claus' tre børn og hustru Jette Henning.

Og så havde et lillebitte udsnit af dem, der har været elever på skolen i årene 1999-2024 sendt søde videohilsener med små fortællinger fra deres tid på RKS.

Stor tak fra Claus

Dagen derpå lyder en stor tak fra Claus til alle, der på forskellig vis har bidraget til receptionen:

"Jeg har slet ikke haft mulighed for at fordøje det hele endnu, men der er grundlag for mange timers gode og fornøjelige tanker i de kommende efterårsmåneder. Så stor tak til alle. Jeg er virkelig rørt over alt det, der er gjort for mig, og alle de pæne ord der blev sagt."

Se flere billeder fra dagen på Facebook.

Bonusinfo

• Siden 1999 er antallet af elever på RKS vokset fra 550 til 1350
  • Claus har dimitteret 8.114 studenter fra Roskilde Katedralskole
  • Vi skal tilbage til første halvdel af 1800-tallet for at finde en rektor, der har siddet på posten lige så længe som Claus. Det fremgår af skolens rektortavle, der viser rektorerne på RKS siden reformationen.

Læs også, Claus' tanker forud for jubilæet - både om sine 25 år som rektor og den udfordring, Uddannelsesdanmark står over for.

27.09.2024