Rektor for Roskilde Katedralskole i 25 år

Jubilæumsreception for Claus Niller 26. september

I anledning af rektor Claus Nillers 25-års jubilæum inviterer gymnasiets bestyrelse til reception på Roskilde Katedralskole torsdag den 26. september kl. 15-17.
Af hensyn til arrangementet skal man tilmelde sig receptionen på mail: post@rks-gym.dk.

I forbindelse med jubilæet har Claus Niller herunder skrevet lidt om sine 25 år som rektor og den udfordring, Uddannelsesdanmark står over for:

• Hvorfor er han rektor?
  • Hvad er han mest stolt over efter 25 år ved rorpinden?
  • Og hvorfor er han lige nu dybt uenig med toneangivende politikere, der synes at have set et lys, som ingen andre i verden har set?

25 år som rektor – et blik tilbage og et blik frem

Af Claus Niller, rektor

Drivkraften: Derfor er jeg rektor
Min drivkraft som rektor har rod i mit ophav; den handler meget enkelt om at have været en dreng opvokset i et socialt boligbyggeri i provinsbyen Roskilde med en far, der var post, og en mor, der gjorde rent for folk. De mødte hinanden lige efter krigen og havde en klar forståelse af, at gennem uddannelse var det muligt at skabe sig et godt liv. To helt almindelige mennesker, der bare ønskede det bedste for deres to børn og ønskede dem flere muligheder, end de selv havde haft. To helt almindelige socialdemokrater, for hvem flid, arbejdsomhed og ordentlighed var drivkraften. Som for rigtig mange andre helt almindelige danskere, der var unge i 1950’erne og 1960’ernes Danmark, hvor det kun gik en vej: Fremad for helt almindelige danskere.

Og en dreng, som overtog de værdier, og som var heldig, at en klasselærer (og senere socialdemokratisk borgmester i Roskilde) havde blik for den lille spinkle, flittige dreng og foreslog, at han forsøgte sig med en gymnasial uddannelse.

En dreng, der var heldig at vokse op i en tid, hvor også arbejderklassens børn i stigende grad fik muligheden for at gå i gymnasiet, og en dreng, som senere viede sit liv til at sikre, at andre helt almindelige menneskers børn fik de samme muligheder, som han selv havde fået.

Som ved tilfældighedernes spil blev rektor for Danmarks ældste gymnasium, og som på de 25 år, der nu er gået, har sikret, at 8.114 unge har fået samme muligheder, som han selv fik i sin tid.

Hvad er jeg mest stolt over?
8.114 studenter: Det er det, jeg i virkeligheden er allermest stolt af. Sammen med medarbejderne på RKS har vi givet helt almindelige unge de bedste betingelser for at skabe gode liv for dem selv og samtidig de bedste forudsætninger for at blive gode samfundsborgere i et demokratisk velfærdssamfund.

8.114 studenter er helt sikkert flere studenter, end nogen anden rektor på RKS har dimitteret i skolens 1000-årige historie.

Sammen med dygtige medarbejdere har vi udviklet Roskilde Katedralskole til at være et moderne gymnasium. Sammen har vi moderniseret bygningerne. Og vi har moderniseret organisationen i lyset af gymnasiernes selveje fra 2007. Vi har i de 25 år givet flere end 400 medarbejdere smør på brødet i kortere elle længere perioder af deres arbejdsliv.

Den vanvittige udfordring, vi står overfor i Danmark – tilsyneladende som det eneste land i verden
Situationen er faktisk grotesk. Nationalt kæmper vi med en stor udfordring: Den fuldstændig ødelæggende diskurs “uddannelsessnobberi”. Hvorfor prøver vi ikke at inkludere hinanden, frem for at skubbe en væsentlig del at middelklassen ud af reden? Nu er det folk med en længerevarende uddannelse, der pludselig ikke er gode nok. Hvordan kan det ske, at nogle få toneangivende politikere i Danmark har set et lys, som ingen andre i verden angiveligt har set? Hvordan kan man gå fra erkendelsen af, at “uddannelse er det eneste råstof, vi har i Danmark” til “et stort kørekort er bedre end en lille studentereksamen”? Hvordan kan man overbevise et folk om, at vi bliver rigere af kortere uddannelse?

Få socialdemokratiske topministre er i gang med at udsætte den danske befolkning og det danske velfærdssamfund for det største sociale eksperiment i nyere tid - måske nogensinde. Med det socialdemokratiske korstog mod hele uddannelsessystemet risikerer vi at miste en hel generation af unge, en generation, der som den første i Danmarkshistorien risikerer at bliver dårligere uddannet end forældregenerationen. Vis mig det samfund i verdenshistorien, der er blevet rigere af at uddanne kommende generationer kortere end den foregående?

Derfor kæmper vi videre på Roskilde Katedralskole. Derfor er vi stolte af de 8.114 stx-studenter, vi har dimitteret de seneste 25 år.