100 elever skaber magi på scenen

De fleste ved, at Roskilde Katedralskoles årlige musical er 100% elevstyret. Hvad indebærer det at være instruktører på det ambitiøse projekt, der kulminerer hvert år i uge 7?

At være instruktører på et projekt, der strækker sig over et halvt år og involverer 100 elever, er både stressende og sindssygt fedt, ifølge Lucas (3.q) og Oline (3.r).

"Vi er beærede over at få lov til at stå i spidsen sammen med resten af styringsgruppen. Og at skolen har tillid til, at vi som elever selv kan håndtere det. Jeg talte forleden med én, der skeptisk spurgte, om det virkelig var sandt, at vi er 100 elever, der er alene på skolen i øveweekenderne. Jeg måtte jo bare sige ja. Og det stikker ikke af, for vi vil alle sammen så meget det her projekt," siger Oline.

Lucas supplerer: "De sidste uger er mega hektiske. Men netop fordi vi lægger så meget energi i det, så er det også ekstra fedt at være en del af, og at se resultatet af anstrengelserne. Musicalen er en særlig måde at udfolde sin kreativitet på. Det giver nogle andre kompetencer end det, vi lærer i løbet af en undervisningsdag."

De svære beslutninger

Med tilliden følger også ansvar. Oline forklarer: "Nogle gange skal vi i styringsgruppen træffe svære beslutninger. Vi bliver nødt til at kigge på musicalen som helhed – og det kan godt være svært, når man har tætte venner, der er involveret. At skulle være leder for andre."

I år har styringsgruppen deltaget i et kursus på RKS i frivillig ledelse, hvilket har været afgørende. "Det har været genialt. Et super værktøj til rolleforventninger, stresshåndtering osv. Og til at turde tage de svære samtaler," fortsætter Oline.

En vigtig indsats fra styringsgruppen er også at arbejde med hierarki og anerkendelse. ”Der er elever, der sidder til langt ud på natten og syr kostumer, som ikke per automatik får samme anerkendelse som de elever, der står i rampelyset på scenen. Der står så mange bag," påpeger Oline.

Meget mere end en musical

Og så er det fantastiske ikke kun, når forberedelserne kulminerer i fem forestillinger i uge 7. Det fantastiske er musicalfællesskabet, der samler elever på tværs af klasser og årgange, og den læring, der sker undervejs.

”Det er vildt at se, hvor meget folk udvikler sig. Og det gør vi også som instruktører. Fx er det vigtigt at kunne adskille, hvornår man er ven, og hvornår man arbejder sammen om en musical. Jeg er nok lidt en peoplepleaser, men det er vigtigt at kunne sige fra. Og stole på, at man stadig er venner bagefter. At være en del af sådan et projekt gør, at man bliver bedre til at se sine egne kvaliteter,” reflekterer Lucas.

Oline supplerer: ” Man skal kunne lægge tingene fra sig og se fremad. Selvom noget nager, så skal toget videre. Der er et helt hold, der afhænger af det.”

Årets forestilling

Årets forestilling er en fortolkning af "Skammerens datter". Instruktørerne håber, at publikum vil nyde resultatet af de uendeligt mange timers forberedelse og lægge mærke til, hvor meget der er arbejdet for at få de syv grupper i fællesskabet – dans, sceno, kor, band, PR, teknik og skuespillere – til at spille sammen.

Musicalen 2024 spiller man-tors. den 12.-15. februar kl. 19.

Billetter kan købes på gymbetaling.dk

02.02.2024