Tillykke til studenterårgang 2023!

Tre års gymnasieforløb er slut. Fredag den 23. juni dimitterede 486 studenter fra RKS.

Studenterårgang 2023 begyndte deres gymnasietid på RKS med håndsprit, mundbind og skarpt opdelte klasser. Men eleverne sluttede af på fuldstændig normal vis - med corona lykkeligt glemt. Årgangen har ikke mindst på deres tredje år bidraget til for alvor at få traditioner og sociale aktiviteter i gang igen.

Fredag den 23. juni fejrede vi de 486 studenter - det højeste antal studenter i RKS' historie - med bevisoverrækkelse, legatuddeling, reception og Les Lanciers. Se billeder fra translokationen på Facebook.

Rektors tale til studenterne

I sin tale til studenterne kom Claus Niller bl.a. ind på kunstig intelligens, behovet for uddannelse og vigtigheden af nærvær i vores samvær. Han sluttede talen af med en opfordring til eleverne:

Jeres gymnasietid er gået hurtigt – på trods af corona. Som forælder og som rektor kan det være vanskeligt at følge med, og af og til føler man, at tiden går så stærkt, at det føles som om, man går ud i køkkenet efter mælk til sine børn - og når man kommer tilbage i stuen, er de voksne og drikker øl. For det er en vanvittig udvikling, der er sket med jer i de tre år, I har gået her.

I har fået en masse fagligt med fra jeres tre år her på RKS. Det er det eksamensbevis, som I får om et øjeblik det håndgribelige bevis på. Men I har også taget del i en masse fællesskaber og et utal af sociale relationer i jeres tid på RKS. Skulle nogen være i tvivl om det, kan man blot slå op i de 486 opslag i årets udgave af Blå Bog for Roskilde Katedralskole.

Forskning viser, at det er de sociale relationer, der skaber varig glæde. Det vigtigste i tilværelsen er at være glad. Så hold fast i de relationer, I har fået gennem jeres gymnasietid.

Det er tydeligt, at I har glædet jer til i dag. Glæd jer nu også til i morgen og til hver ny dag i jeres lange liv. Jeg ønsker for jer, at I får et helt fantastisk, almindeligt liv med kærlighed, tryghed og et passende antal udfordringer og sejre.

Hjerteligt tillykke med jeres eksamen.

Læs hele Claus Nillers translokationstale (pdf).

Legater

Traditionen tro blev der til translokationerne uddelt legater til studenterne.

Elevrådet har valgt, at årets legat og kæmpe skulderklap går til en student, der har været elevrådsformand i både 1.g, 2.g og 3.g:

• Jonathan Tengmark Wain, 3.p

Lærerne fra de enkelte klasser har indstillet følgende elever til årets klasselegater:

• Oscar Storgaard Frederiksen, 3.a
  • Oliver Nygaard Eilertsen, 3.b
  • Marie Weber, 3.c
  • Iben Bech, 3.d
  • Berfin Koyuncu, 3.e
  • Oliver Bøjholm Eske Hansen, 3.f
  • Lasse Haugaard Bak Andersen, 3.i
  • Freja Lehnart, 3.m
  • Sille Lyng Mejding, 3.p
  • Lucas Remien, 3.q
  • Andrea Bodil Koch Hansen, 3.r
  • Celeste Annabell Robledo Hjelmbjerg 3.s
  • Moritz Loibl Fink, 3.t
  • Sandra Kristina Chabert, 3.u
  • Laurits Gyldenkærne, 3.w
  • Jonas Vollquartz Svensson, 3.x
  • Frida Mirza Jepsen. 3.y
  • Juliane Ørnemose Kristiansdatter, 3.z

Endelig uddelte Roskilde Katedralskoles Elevforening rejselegater til:

• Clara Mossing Bassompierre, 3.a
  • Peter Lundager Jensen, 3.a
  • Cecilie Hansen, 3.b
  • Fie Højland, 3.m
  • Freja Lehnert, 3.m
  • Julie Møller Boe, 3.p
  • Rose Aaboe Mikkelsen, 3.q
  • Line Pérez, 3.q
  • Nanna Riemer Johnsen, 3.w

Tillykke med legaterne - og ikke mindst stort, stort tillykke til samtlige studenter årgang 2023.

26.06.2023