Konrad kåret som Europas bedste unge forsker

Som 3.g'er blev han Årets Forskerspire og Årets Unge Forsker. Nu har Konrad Basse Fisker - som nu er studietidsmentor på RKS - også vundet EM i science.

For lige omkring et år siden tog 3.g'eren Konrad til Aarhus for at mødes med andre unge, der havde meldt sig til talentprogrammet Projekt Forskerspirer. Han havde nogle endnu ret løse tanker om en projektidé, han gerne ville fordybe sig i.

Et halvt år senere blev han kåret som Årets Forskerspire med sit projekt 'Mad på Mars'. Konrads idé er at gøre algen N. Oceanica mere strålingstolerant ved hjælp af Dsup-proteinet, som findes i bjørnedyr, og derved gøre algen mere egnet til at blive dyrket på Mars. Ideen tog juryen med storm.

Hans talentvejleder på RKS opfordrede Konrad til også at deltage i Unge Forskere med projektideen. Igen opnåede han en imponerende førsteplads i Danmark. Samtidig kvalificerede han sig dermed til den store EU Contest for Young Scientist (EUCYS), som her i 2022 har samlet 132 af de klogeste og mest nysgerrige science-hoveder fra Europa.

Og for tredje gang på få måneder gik Konrad i lørdags på scenen for at modtage en førsteplads. Og kan nu føje titlen som Europas bedste unge forsker til cv'et.
Med den vilde hæder følger en pris på 7000 euro.

Projektet gennemføres med Københavns Universitet

Konrad er dette skoleår en del af Roskilde Katedralskoles studietidsmentorteam. Samtidig er han i fuld gang med at gennemføre sit projekt sammen med forskere på Københavns Universitet.

Har du lyst til at høre mere om bjørnedyr, genmodificering eller nogle af alle Konrads oplevelser, så tag en snak med ham til Studietid mandag-torsdag fra 15-17.

25% deltager i talentaktiviteter på RKS

Vi har en bred vifte af talentmuligheder på skolen og tradition for, at mange nysgerrige elever deltager i konkurrencer, programmer og camps. Faktisk er det hver fjerde elev, der på den eller anden måde kaster sig ud i talentaktiviteter.

Læs mere om vores talentaktiviteter, og tag endelig fat i en af vores talentvejledere, hvis du vil vide mere.

19.09.22