Highlanders fra 2.d indtager Skotland

2.g'erne befinder sig i denne uge rundt i Europa. Jonas og Daniel fra 2.d har sendt en hilsen hjem.

Af Jonas Smith og Daniel Grønhøj (2.d), 28. marts 2023

Vi er ankommet til den skotske hovedstad, Edinburgh. På dag et gik turen til Edinburgh Castle som vores første destination. Vi gik ned af The Royal Mile, hvor Edinburghs kultur spirede, og her så vi blandt andet byens flotteste katedral samt gamle monumenter af landets ikoner som Adam Smith og Sir Walter Scott til lyden af skotske patrioter på sækkepibe.

Edinburgh Castle var en majestætisk scene, hvor slottets barske historie kunne fornemmes.

Derefter gik turen til Arthurs Seat, hvor vi for første gang fik et ordentligt kendskab til den skotske natur. Den lange tur op ad den 250 meter høje bakke var hård, men udsigten fra toppen mere end det værd.

Herefter var vi en kort tur inde i den nyopførte parlamentsbygning, der gav os et indtryk af den politiske verden i Skotland.

Nu er vi på vej til højlandet, hvor vi forhåbentlig får lov til at udforske naturen og det kendte skotske slot Stirling Castle.

I morgen skal vi på endagstur til Glasgow og besøge byens universitet, hvor vores klassekammerat, Misha, har en fætter, der skal vise os rundt. Livet på campus, skolens faglige integritet og det at arbejde og studere i udlandet er blot nogle af de ting, vi håber at opnå på turen.

29.03.2023