MusiCreator

Et - hvis vi selv skal sige det - sindssygt godt tilbud for musiktalenter på musikstudieretningerne.

MusiCreator er for dig, der gerne vil have ekstra undervisning af professionelle musikere.

Roskilde Katedralskole gik i 2015 sammen med Kulturskolen Roskilde og MGK Sjælland for at give et særligt tilbud til de unge, der virkelig vil musikken. Følg med, når eleverne selv fortæller om MusiCreator-linjen på Instagram @rksmusicreator.

Skab din egen musik

For at blive en del af MusiCreator, der er en sammentrækning af ordene ”Music Creator”, skal du være god til at indgå i et musikalsk fællesskab. Deltagerne på MusiCreator skriver nemlig deres egne numre fra bunden. Læs nyheden Intensiv sangskrivning i Lissabon. Kernen i dit arbejde bliver at:

• forbinde performance med musikalsk håndværk
  • indgå i en kunstnerisk proces, som kan føre til et konkret værk eller udtryk
  • udforske og udfordre dit eget musikalske potentiale i samspil med andre.

Scroll ned, og hør MusiCreator-elever spille og fortælle.

Ekstra undervisning hver uge

Den ekstra undervisning, du får som elev på MusiCreator, er både solo- og sammenspilsundervisning. Undervisningen er organiseret i faste, skemalagte timer, som du deltager i gennem alle tre gymnasieår. Undervisningen dækker bl.a. sammenspil, hørelære, lydproduktion og dit hovedinstrument/sang. Du afholder løbende koncerter i og udenfor RKS.

Skriv til skolen, hvis du vil til optagelseprøve

For at blive en del af MusiCreator, skal du søge Roskilde Katedralskole, når du søger ungdomsuddannelse. Desuden skal du sende en mail til post@rks-gym.dk, hvori du skriver, at du ønsker at blive en del af MusiCreator.

Optagelsesprøve 31. maj 2024

Du skal også til en optagelsesprøve. Hvis du har tilkendegivet, at du er interesseret i MusiCreator, får du et brev om optagelsesprøven. Prøven foregår i 2024 fredag den 31. maj.

Optagelsesprøven består af to dele:

• Instrument eller sang
    • Nummeret bestemmer du selv. Vi regner med, at du vælger et nummer, hvor du bedst viser, hvad du kan. Hvis du spiller et instrument, bør nummeret indeholde en solo til dig.
    • Du skal fremføre dit nummer som sammenspil med andre (højst fire andre), som du tager med til prøven. Hvis du ikke kan finde nogle at spille med, skal du øve dig på nummeret Babylove med Mothers Finest. Så sørger vi for en gruppe, som kan spille med dig.
  • Elementær rytmisk træning
    • Du skal klappe rytmer, samtidig med at du går et simpelt grundtrin (venstre/højre/venstre/højre). En af lærerne klapper en rytme for dig, og så klapper du rytmen efter. Rytmerne starter med de helt enkle og bliver sværere efterhånden.

Har du spørgsmål til optagelsesprøven, er du velkommen til at tage fat i musiklærer Benedikte Juhlin: rkju@rks-gym.dk.

Koncert i foråret

Hvert forår spiller MusiCreator en koncert, hvor de viser, hvad de har arbejdet med i løbet af skoleåret.

"Der sker bare seje ting, når vi arbejder så intensivt sammen om at skabe musik. Vi prøver mange eksperimenter af, som ligger udenfor, hvad jeg selv ville kaste mig ud i, og jeg har sangmæssigt rykket mig rigtig meget. Folk vil virkelig musikken og er dygtige. Og så har vi et fedt fællesskab."

Esther Cornelia Røske-Nielsen, 3.q

MusiCreator på Roskilde Katedralskole