Slå et smut forbi biblioteket

Mangler du materialer til dine opgaver? Spørg Jesper, hvis du er i tvivl, er gået i stå eller mangler hjælp til at strukturere din søgning.

Kom godt i gang med informationssøgning

Lex.dk

En samlet digital og troværdig indgang til store danske opslagsværker – start her med at danne dig et overblik. På lex.dk finder du opslagsværkerne Den Store Danske og Trap Danmark og en række andre specialværker, der dækker bredt - fra Danmarks oldtid og Danmarkshistorien over Dansk Biografisk Leksikon og Gyldendals Teaterleksikon til Symbolleksikon.

Biblioteksbaser

Biblioteket Roskilde Katedralskole

Søg efter materialer, vi har på skolens bibliotek. Følg vejledningen til udlån eller spørg, hvis du er i tvivl.

EbookCentral

En stor samling af engelske fagbøger om alverdens emner – også naturvidenskabelige. Bøgerne læses online.

Emnesøgning

Hvor på RKS’ bibliotek står bøgerne om et givent emne?

Bibliotek.dk

Søg efter, hvad der findes på alle danske offentlige biblioteker

eReolen

Folkebibliotekernes gratis e-bogs- og lydbogsservice med efterhånden ret mange fagbøger, som kan bruges til opgaver. Kræver at du er låner på din kommunes folkebibliotek.

eReolen Global

Adgang til magasiner, e-bøger og lydbøger på engelsk - for både børn og voksne. Ligner eReolen, men er et selvstændigt website med en tilhørende app, så du kan læse offline på din mobil. eReolen Global indeholder titler både til børn, unge og voksne - fra Young Adult til gode romaner, herunder krimier, fantasy, horror, Science Fiction og masser af spændende faglitteratur. Adgang via din kommunes folkebiblioteks hjemmeside. Kræver at du er oprettet som låner på din kommunes folkebibliotek.

Infomedia

Fuldtekst adgang til danske artikler fra landsdækkende trykte dagblade, regionale dagblade, lokale ugeaviser, fagblade og magasiner samt webkilder, radio og tv. Alle kilder er søgbare i fuldtekst. Adgang med UNI-login

Aktuel Naturvidenskab

Tidsskrift med nyheder og baggrunde fra den naturvidenskabelige verden. Søg efter relevante artikler og hent en pdf-version af artiklen. Arkivet dækker alle numre fra 1999 og til nyeste nummer.

Tidsskrift.dk

Indeholder ca. 150 faglige, videnskabelige og kulturelle tidsskrifter i fuldtekst.

Directory of Open Access Journals

Indeholder mere end 14.000 tidsskrifter og ca. 4,4 mio. artikler fra 130 lande.

Faglige baser

Britannica Academic

Britannica Academic indeholder en bredt dækkende samling af artikler, illustrationer, multimediepræsentationer mm. om historiske, litterære, politiske, geografiske og videnskabelige emner, Shakespeare arkiv, primære kilder og ibøger. Adgang med UNI-login

Britannica School

Britannica School er leksikalt indhold i fire niveauer med adgang til faktuelle artikler, billeder, lyd og videofiler der sammen med kort og illustrationer kan downloades og anvendes direkte. Adgang med UNI-login

Dansketaler.dk

Samling af over 2.500 danske taler. Taler fra politik, kulturliv, demonstrationer, generalforsamlinger og meget mere.

Faktalink

En samling af troværdige artikler om mange forskellige emner, et godt sted at starte informationssøgningen. Giver overblik og mulighed for at søge videre via litteraturlisten i slutningen af hvert Faktalink. Adgang med UNI-login

Forfatterweb

Forfatterleksikon med artikler om danske og udenlandske skønlitterære forfattere. Find analyseværktøjer under ”Perioder” og ”Genrer.” Adgang med UNI-login

Gale in Context - High School

Indeholder litterært, naturvidenskabeligt, historisk og bibliografisk materiale. Første gang du logger på, skal du bruge kode - henvend dig på biblioteket.

Historiens Verden

Historiens Verden indeholder omfattende historiske artikler fra Oldtiden frem til i dag samt en masse gode kilder. Der er kun adgang, når du er på skolens netværk.

TV og film

CFU

TV-udsendelser fra både danske og udenlandske kanaler samt et udvalg af spillefilm. Du kan få adgang til en konkret udsendelse (i 14 dage) eller en konkret film (i tre dage). Kontakt biblioteket eller din lærer for booking. Adgang med UNI-login

DR's undervisningsportal

Søg på temaer eller fag. Adgang med UNI-login

Filmcentralen/ Danmark på film

Se film og filmklip – brug eksempelvis temaoversigten og se ”Den kolde krig”, ”Arven efter 1968”, ”Danmark under besættelsen” eller ”Kvinder i arbejde”

Filmcentralen/ undervisning

Det Danske Filminstituts streamingtjeneste, se både kortfilm og dokumentarfilm. Adgang med UNI-login

Filmstriben

Folkebibliotekernes gratis filmtjeneste. Gode spillefilm, men også flere dokumentarfilm inden for forskellige områder, som kan bruges til opgaveskrivning. Kræver at du er oprettet som låner på din kommunes folkebibliotek.

Biblioteket er altid åbent for elever, men vi træffes bedst mellem 8.30 og 15.

Du kan også skrive til os på Lectio eller kontakte os på tlf. 41 11 73 28.

- Bibliotekar: Jesper Christensen (JCH)

- Biblioteksassistent Trine Pilgaard Blak (TPB)