Gå til sidens indhold

Færre karakterer for at øge læring

For at opnå gode resultater, skal man øve sig og turde begå fejl. På Roskilde Katedralskole har vi  i en årrække haft fokus på læring og evaluering. Vi ønsker at mindske fokus på karakterer i den daglige undervisning og i stedet fokusere mere på læring og elevernes mindset ift. læring.

Skelnen mellem træningsrum og præstationsrum

I dagligdagen arbejder vi i træningsrummethvor det handler om at lære, udfordre sig selv og turde at lave fejl, mens vi til prøver, eksamen mv. arbejder i præstationsrummet, hvor præstationen og karakterer er i fokus. 

Fokus på feedback

I praksis betyder det, at man ikke får karakterer i grundforløbet, men i stedet såkaldt formativ feedback og feedforward (dvs. respons på, hvad man skal arbejde med fremadrettet), så man bliver bedre både mundtligt og skriftligt. Dog får man karakterer for NV-prøven og AP-prøven, da de er officielle prøver, og karaktererne vil stå på eksamensbeviset. 

Når 1.g'erne begynder i studieretningsklasserne i november, vil de opleve at få flere karakterer, men stadig er der overvejende fokus på, at man skal øve sig og turde lave fejl.