Gå til sidens indhold
MU A MA A.jpg

Musik og mønstre

Musik A, Matematik A

Inde i musikkens toner og harmonier gemmer der sig forunderlige matematiske mønstre.

Hvorfor er det mon sådan? Kan man regne på toneintervaller og akkorder? Er musikinstrumenter virkelig bygget efter matematiske principper? Kan vores ører bare godt lide matematisk harmoni? I studieretningen vil vi bruge matematikken til at undersøge disse spørgsmål og meget mere.

Du styrker din evne til fordybelse, samarbejde og selvdisciplin, når du spiller og synger sammen med andre. Det er i høj grad kompetencer, du også kan bruge i andre fag og i din karriere fremover - og så er det sjovt.

Musik gør gymnasielivet endnu sjovere. Jeg udfolder mig kreativt og får et afbræk i skoledagen.
Amalie

Undervejs i studieretningsforløbet arbejder vi sammen med professionelle kunstnere ud fra et stærkt fagligt perspektiv, hvor vi også nyder godt af vores gode faciliteter mht. lokaler, instrumenter og udstyr. 

Du arbejder bl.a. med:

  • Filmmusik og filmanalyse
  • Raceproblematik i soul og rap
  • Klassisk musik i nyt lys
  • Matematiske mønstre i musikken
  • Musikinstrumenter og deres lyd

Du vil opleve, at de naturvidenskabelige fag spiller sammen med musik som omdrejningspunkt, når vi undersøger, hvorfor musikinstrumenter lyder som de gør, eller når vi kan finde det gyldne snit og Fibonacietallene i musikken.

Du kommer til at udvikle din musikalske bevidsthed og dine evner, når du skal fortolke andre kunstneres musik og måske skabe din egen.

Du vil møde forskellige genrer, stilarter og musikkulturer - både som musiker og lytter.

Vi arbejder med musikhåndværket i den skriftlige del af faget og arrangerer fx pop-, rock-, jazz- og kormusik på noder.

Matematik handler dybest set om at genkende og beskrive mønstre. Du lærer matematikkens abstrakte symbolsprog, logisk tankegang, matematiske sætninger og hvordan de kan bevises. Du lærer en række konkrete teknikker til at beskrive og løse matematiske problemer. Du lærer også at anvende matematisk modellering til at beskrive og løse problemer fra virkeligheden. I studieretningen kan det fx handle om toner og frekvenser, om kædebrøker, intervaller og stemninger, om klang og lydeffekter mm.