Mads fortæller om sin SRP-proces

Mads fra 3.i kastede sig ud i en innovativ SRP – og lavede en eksistentialistisk analyse af et selvskrevet popnummer.

Der er vel nok lige så mange SRP-oplevelser, som der er 3.g’ere. For Mads fra 3.i var det virkelig fedt at have 14 dage til at dykke ned i et skoleprojekt, som han i så høj grad selv var med til at forme.

”Jeg følte mig 100% herre over projektet, og det gjorde mig ekstra motiveret. Jeg vidste, at jeg ville skrive i musik, og tænkte at det kunne være spændende at koble med filosofi. Sammen med min musiklærer Jacob drøftede jeg ideen om, hvordan man indfører filosofiske tanker i popmusikken. Det var en sjov mulighed for at kaste sig ud i en innovativ SRP, der går ud på at analysere et produkt, man selv har lavet”, fortæller Mads.

Han indledte skriveprocessen med at dykke ned i eksistentialisme og sange med eksistentialistisk indhold, fx Pink Floyd-numre, som Mads har lyttet meget til. Og så skrev han selv en popsang:

”Først udviklede jeg sangen konceptuelt, lyrisk og melodisk. Så indspillede jeg klaver, bas, trommer og sang i mit hjemmestudie. Det er første gang, jeg synger lead, så det var i sig selv en udfordring. Og derefter analyserede og begrundede jeg de valg, jeg havde truffet undervejs.”

En bro til det indre

Han er ikke overraskende nået frem til, at det kan være svært musikalsk at understøtte filosofisk lyrik. Ikke mindst i popmusik, der netop tit er meget simpelt. Til gengæld har han erfaret, at musik kan fungere som en bro ind til det indre, som derved kan artikulere filosofiske refleksioner.

”Sangen handler om den personlige udvikling mod et autentisk liv. At acceptere at verden er meningsløs – og så komme videre derfra. Sangen er bygget op efter en klassisk popstruktur, men har et ret specielt c-stykke, hvor jeg med musikken prøver at understøtte det absurde – det meningsløse. Det gjorde jeg ved at ændre taktarten til noget helt skævt, nemlig 11/4.”

Mads går på skolens MusiCreator-linje og har skrevet numre før. Dog aldrig før med et sådant benspænd. Han er tilfreds med både sin opgave, nummeret og SRP-processen som helhed.

”Jeg havde travlt – men det var fedt. Nu venter så den mundtlige SRP-prøve til sommer. Og jeg skal have fundet ud af, om jeg må have et klaver med ind til eksamen.”

Hør Mads' sang

Lyt til Mads' popnummer Meningsløs.

07.04.2022