Gå til sidens indhold
Translokation 2021 - nær

Tillykke til de 470 studenter årgang 2021

Vi skal tilbage til 1945 for at finde en studenterårgang med et så specielt gymnasieforløb. 

Næsten halvdelen af gymnasietiden for årets 470 studenter har været præget af coronarestriktioner i mere eller mindre indgribende grad. Måske derfor var glædesrusen i studenterugen exceptionelt høj. Både i forbindelse med den sidste eksamen, hvor venner og familier kom forbi til fejring af de glade og lettede studenter, og til årets vognkørsel, som myndighederne heldigvis igen i år gav grønt lys til. En DR-journalist tog med på 3.f's vogntur og gav et indblik i stemningen (nyt vindue).

Fredag den 25. juni blev det sidste punktum sat i studenternes tid på Roskilde Katedralskole med fire translokationer. Ved at dele klasserne op, kunne vi overholde myndighedernes forsamlingsforbud på 500. 470 studenter er det højeste antal studenter nogensinde på Roskilde Katedralskole. Og i øvrigt med det højeste karaktergennemsnit nogensinde på 7,8.

Rektors tale til studenterne

Inden bevisoverrækkelsen holdt rektor Claus Niller sin translokationstale til årets studenter. Og her fik han bl.a. udtrykt sin respekt for måden, hvorpå eleverne har tacklet coronatidens hårde og omskiftelige vilkår, og gav gode råd med på vejen til en generation, der møder ufattelig mange krav og påbud fra det omgivende samfund: 

Selvom I har måtte undvære mange af de sociale aktiviteter i det sidste skoleår, så tyder gennemlæsningen af Blå Bog på, at I ikke har kedet jer. Tværtimod. Jeg er særlig glad for, at det lykkedes at få jer alle på studietur i foråret 2020, lige inden corona-helvedet for alvor brød løs. Det bærer Blå Bog også præg af. Jeg glæder mig også over, at det trods alt lykkedes for jer at opleve gymnasiefester, musical, Råhygge, morgensamling, og at I fik lov til at deltage i mange af de sociale aktiviteter, vi har her på RKS.

Jeg talte for nylig med en journalist i forbindelse med et studenterportræt. Journalisten spurgte mig, om jeg ikke oplevede eleverne som bitre. Nej, sagde jeg. Jeg oplever, at mange er ærgerlige over, at der ikke blev musical, galla osv. Men bitterhed, det synes jeg ikke, jeg møder. Vores elever ser fremad og glæder sig over det, de fik.

I har i det hele taget været rigtig gode til at kompensere for de aktiviteter, vi måtte aflyse. Tit fandt I selv løsningerne. Ofte opfindsomt - som man kan se på billedet her fra 3.w’s private hjemme-galla. Af og til måske lidt for opfindsomt, og her tænker jeg bl.a. på 3y’s hjemme-galla, der resulterede i at store dele af klassen blev hjemsendt som ”nære kontakter” og derfor ikke kom til skriftlig studentereksamen.

I har alt i alt tacklet coronaudfordringerne på forbilledlig vis. For som den franske filosof Jean Paul Satré sagde (i min fri oversættelse): ”at være i livet handler om at deale med det svære”. Jeg synes, at I har været gode til at ”deale” med det svære.

I er en meget pligtopfyldende generation, og I er – i min optik - dygtigere og mere socialt anlagt end tidligere generationer. Men I er også underlagt et pres både fra omverdenen og fra jer selv.

Mange af jer føler, at det er jer skal redde verden, og at I hele tiden skal gøre det lidt bedre. Men kære studenter: Det bliver aldrig jeres opgave alene. Så pres nu ikke jer selv mere end godt er. Det er altid muligt at gøre alting lidt bedre – men det er også umuligt at gøre det lidt bedre hele tiden. Og det er et urimeligt pres at give sig selv.

Og det er jo f.eks. i sig selv et pres at skulle vælge en videregående uddannelse. Mange af jer tænker sikkert: jeg må ikke spilde mit snit. Har jeg 10 i snit, skal jeg finde en uddannelse, der kræver 10 i snit. Mit holdning er: Find en uddannelse, du har det godt med, og noget du kan brænde for – snit eller ej.

Og det kommer til at gå jer godt. Danmarks Evalueringsinstitut EVA har netop udsendt en rapport (nyt vindue), der viser, at stx-studenterne er dem, der klarer sig suverænt bedst i det videre uddannelsessystem. Men husk, at der er forskel på at få gode karakterer, og så det at have en god karakter. At være et ordentligt menneske er nu engang det vigtigste. Og at være et ordentligt menneske kommer af din måde at opføre dig på over for andre mennesker, ikke fra dit karaktergennemsnit.

Men det pres, vi udsætter unge for i dag er et reelt samfundsproblem. Heldigvis er der skolefolk og ansvarlige politikere, der tager problemet alvorligt. Min kone gjorde mig således opmærksom på Christian Hjortkjærs fremragende bog ”Utilstrækkelig”. Det er en af de vigtigste bøger, jeg har læst i det forgange år. Titlen hentyder til, at unge i dag både har behov for og ret til at være utilstrækkelige. I bliver nemlig bombarderet med påbud og krav fra alle sider. Du skal være perfekt. Du skal være dig selv. Du skal shine. Men det er der jo ingen, der kan leve op til 24/7. For ingen hverken kan eller skal ”shine” hele tiden.

Du skal få mest muligt ud af dagen! Du skal få mest muligt ud af livet! Men hvad betyder det at få mest muligt ud af livet? Hvordan gør man det? Og hvornår har man fået mest muligt ud af dagen? Man kan altid få lidt mere ud af dagen. Det bliver et påbud, som er umuligt at opfylde. Man kan ikke få mest muligt ud af HVER dag. Man kan få meget ud af dagene nogen gange.

Mit - og Christian Hjortkjærs - svar er: Find modet til at sige fra. Find modet til at stå ved jer selv. Find modet til bare at leve. Det handler om at gøre livet lidt mindre kompliceret. Om først og fremmest bare ”at være til”. Bare at leve - det er godt nok. For livet er her for at bliver brugt. Ikke nødvendigvis analyseret og forstået i alle ender og kanter. Bare levet og brugt. Mere kompliceret behøver det ikke at være.

Legater

Traditionen tro blev der til translokationerne uddelt legater til studenterne.
Elevrådet valgte, at årets legat og kæmpe skulderklap skulle gå til: 

  • Mads Molina, 3.i.

Lærerne fra de enkelte klasser havde indstillet følgende elever til årets klasselegater:

  • 3.a: Freja Apuschkin Hauge
  • 3.b: Mathilde Mørck Lenskjær
  • 3.c: Ida Julie Bässler 
  • 3.d: Gustav Repholtz Ahrensburg
  • 3.e: Tove Legaard Kristensen
  • 3.f: Emily Dahl Jensen
  • 3.i: Oliver Stryhn Tollundgaard
  • 3.m: Laura Borup
  • 3.p: Sara Klitlyng
  • 3.q: Jasmin Simone Mosso Sørensen
  • 3.r: Emmeline Søltoft Søndergaard
  • 3.s: Louise Vang Nielsen
  • 3.t: Alhassan Adham Baajour
  • 3.u: Emily Honey Andersen Hoffmann 
  • 3.w: Emil Overgaard Schnipper
  • 3.x: Cecilie Dall Larsen
  • 3.y: Emilie Sørensen
  • 3.z: Rebekka Ryding

Og foreningen for tidligere elever, Roskildenser-Samfundet, uddelte tre rejselegater til: 

  • Anna Ejlekær Johansen, 3.f
  • Sara Salar Idris Taha, 3.e
  • Caroline Mathilde Munch, 3.u

28.06.2021