Gå til sidens indhold
Claus foran Hallen 2019

Hvordan trives de unge under corona?

Klumme af rektor Claus Niller, bragt i Sjællandske Mediers Dagblade den 20. februar

De unges trivsel fylder rigtig meget i coronadebatten. Og med god grund. For nylig talte jeg med en overlæge, der har en datter i 3.g. Han var oprigtigt bekymret på sin datters vegne. ”Hun sygner jo helt hen,” sagde han.

Det er korrekt, at mange unge føler et oprigtigt kæmpe savn i denne tid og er udfordrede på deres trivsel. Det kan jeg godt forstå.

Når det er sagt, vil jeg alligevel udtrykke en vis optimisme på de unges vegne. Hovedparten af de unge, jeg er i kontakt med, er trods alt ved godt mod. Det oplever jeg, både når jeg møder dem i virtuelle møder, og når de dukker op enkeltvis i vores vindfang på Roskilde Katedralskole for at hente bøger i vores midlertidige biblioteks-take away.

Her oplever jeg den optimisme, jeg oftest møder hos mine elever på Katedralskolen. Der er vink, thumbs up og high fives på afstand, og der er glade ”hej Niller – vi savner dig”. Det bliver jeg både imponeret og opløftet af.

Nye vilkår - nye initiativer

Høj faglig og social trivsel ligger os virkelig på sinde. Vores lærere og studievejledere har i denne tid ekstra meget fokus på elevernes trivsel. Det er ikke en let opgave under de givne vilkår. Men vi gør, hvad vi kan, bl.a. ved at gennemføre en til en-samtaler mellem lærere og elever.

Og så spirer mange nye initiativer frem på tværs af klasserne, godt hjulpet på vej af en medarbejder, der både i dagligdagen og i coronatiden er dedikeret til at understøtte det sociale liv på gymnasiet.

Det betyder, at vi nu fx har fået en virtuel brætspilsklub (”skolens hyggeligste klub”, som de selv siger) og en virtuel aktieklub, hvor man sammen med erhvervsøkonomilærere kan blive klogere på det populære felt. Vi har elever, der mødes til virtuel speeddating – dog med fokus på nye venskaber, ikke kærlighed – og på trapperne er både et nyt gaming community og klassechallenges om at få flest km i benene.

Vi har alliereret os med motivationseksperten Chris MacDonald om et inspirerende oplæg, og vi har indgået et samarbejde med professionelle fitnesstrænere, der som supplement til idrætsundervisningen tilbyder online træning 3-4 gange om ugen.

På den måde giver vi mulighed for, at eleverne mødes i nye sociale fællesskaber på tværs af klasser og årgange. Det er netop noget af det, eleverne ser som en af styrkerne ved at være en del af en stor skole.

Hvad går de unge glip af?

Jeg er dog meget bevidst om, at virtuelle fællesskaber på ingen måde kan erstatte de fællesskaber og oplevelser, der normalt er ved fysisk fremmøde i gymnasiet.

Lige nu må vores 2.g’ere fx undvære forårets højdepunkt, nemlig studieturen. Det er en rejse, som rummer både et fagligt og et socialt indhold. En rejse, som udvider elevernes horisont, og som giver et særligt klassesammenhold, der kan være vanskeligt at opnå i en travl hverdag.

Det samme gælder de traditionelle gymnasiefester, som vi nu ikke har holdt i over et år. Det handler ikke bare om fester med alkohol. Det handler om at danse, grine, kaste blikke og flirte. I det hele taget bare det at være sammen om noget, der ikke er fyldt med krav og forventninger.

Hos os gør det lige nu særlig ondt, at vi ikke har kunnet gennemføre vores traditionsrige elevstyrede musical. Det er et af årets absolutte højdepunkter, når flere end 100 elever viser, hvad det på forbløffende vis lykkes dem at stable på benene gennem tæt samarbejde, viljestyrke og holdånd.

Eksemplerne her kan ikke erstattes af virtuelle udgaver. Så selvom jeg egentlig fattede pennen for at nuancere de synspunkter, der handler om at alle unges mistrives – og selvom det ligger mig på sinde at fortælle, hvor imponeret jeg er over, hvordan eleverne på Roskilde Katedralskole håndterer situationen, og hvordan nye initiativer vokser frem - så håber jeg for alle unge, at de snart kan komme tilbage i skole. Det under jeg dem af hele mit hjerte.