Gå til sidens indhold
Frederikke 3.p 2021 - om SRP

Den fede SRP-fagkombination for Frederikke

Frederikke fra 3.p fortæller om det store studieretningsprojekt, der hvert år fylder rigtig meget for 3.g'erne.

”For mig var det om at vælge et SRP-emne, der virkelig passede til mig. Jeg er ekstremt kunstinteresseret, så jeg valgte en kombination af billedkunst og samfundsfag, og har skrevet opgave om, hvordan udvalgte kunstværker afspejler forskellige kønsopfattelser. Det var fedt, at det ikke var ord, men visuelle værker jeg skulle analysere. Og spændende at forestille sig, hvad kunstneren havde tænkt på det tidspunkt, værket blev skabt, og inddrage sociologiske teorier og samfundstendenser i analysen. Når man får lov at gå så meget i dybden, var det tydeligt at se, hvordan normer udvikler sig.

At have så stor indflydelse på, hvad man skal fordybe sig i, giver virkelig noget godt for motivationen. Men selvfølgelig var det også hårdt. Normalt vil det at skulle sidde hjemme i 14 dage og skrive opgave være et stort afbræk fra skoledagen, men vi var jo hjemsendt i forvejen. Vi var godt klædt på fra DHO og SRO, men der var noget overvældende i, at det nu for alvor var mig selv, der havde ansvaret for at nå i mål med opgaven.

Både vejledninger og workshops var virtuelle, men det er vi så vant til efterhånden, så det virkede mest af alt bare nemt og fleksibelt. Vejlederne var meget opmærksomme på at være tilgængelige, og det fungerede også godt med åbne vejledningsrum, hvor vi bare kunne dukke op og høre, hvor langt andre var i processen, og hvilke spørgsmål de lige sad med.

Nu skal vi til mundtligt SRP-prøve til sommer, og jeg glæder mig faktisk over, at jeg får mulighed for at tale mere om en opgave, som jeg har brugt så meget tid på. Det giver mulighed for at argumentere for valg undervejs og komme ind på perspektiver, jeg ikke har med i opgaven. ”

 

15.04.2021