Gå til sidens indhold
Bogomslag 2019

RKS i ny bog: Byggeri der understøtter læring

Læs, hvordan Roskilde Katedralskole gennem årerne har moderniseret skolen, så der er skabt nye former for læringsrum og plads til flere elever.

Skulle man have bygget 20 nye gymnasier til de ca. 18.000 ekstra stx-elever, der er kommet i perioden 2008-2017, skulle man formentlig have fundet omkring 4 mia. offentlige kroner. I stedet har eksisterende gymnasier taget opgaven på sig ved at tilpasse bygningerne og etablere nye former for læringsrum.

Det kan man læse om i bogen Byggeri der understøtter læring, der med billeder og tekst viser, hvordan seks sjællandske gymnasier har grebet opgaven an, herunder Roskilde Katedralskole. 

Nyt liv til døde kvadratmeter

I udviklingen af gymnasiernes bygninger er det en drivkraft at skabe gode læringsmiljøer, der understøtter forskellige former for undervisningssituationer og en god hverdag for både elever og medarbejdere. Resultatet er fleksible tilbygninger og en alternativ og mere intens udnyttelse af eksisterende arealer, der har fået nyt pædagogisk og fagligt liv. Både ude og inde.

Redaktionsgruppen bag bogen består af Christian Engelhard Olsen, arkitekt og byggechef; Thomas Jørgensen, rektor på Borupgaard Gymnasium og Claus Niller, rektor på Roskilde Katedralskole. Bogen begynder med en rundbordssamtale, som også inddrager Christine Antorini, direktør i LIFE-læringscenter, der i en tidligere publikation har påpeget, at der på uddannelsesinstitutioner kan være skjulte ressourcer til bedre læringsmiljøer.

08.05.2019